To jest mój wyraz troski o spółgłoski,
O ojczysty język polski.
Mozolna musztra słów, by język zdrów,
Bezbłędnie moje słowa niósł.
Ze sceny, estrady, ekranu i stąd,
Wargowo, zębowo, eliminując błąd…
Artur Barciś „Dykcja”
Lingwołamki, czyli łamańce językowe, były tematem przewodnim Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego w Szkole Podstawowej im. św. Maksymiliana Kolbego w Teresinie. Został on ustanowiony przez UNESCO w 1999 roku, a jego ideą jest m.in. ochrona różnorodności języków na świecie, ale też dbanie o to, aby nie przestały istnieć.
W tym roku po raz drugi obchodziliśmy w naszej szkole święto języka ojczystego. Logopedka, pani Hanna Głuchowska, wespół w zespół z panami Tomaszem Daczką (polonistą) i Robertem Jędrzejewskim (muzykiem), przygotowali do czytania i recytowania dla uczniów klas VI-VIII szereg skomplikowanych i trudnych w wymowie tekstów. Zadanie to wymagało od uczestników językowego mistrzostwa, ponieważ przygotowane teksty były tak naszpikowane trudnościami dykcyjnymi, że głośne ich wypowiedzenie mogło się skończyć złamaniem, zwichnięciem, a w najlepszym razie zasupłaniem języka.
Miło nam poinformować, że Mistrzem Dykcyjnego Szczebiotania został uczeń klasy VIIb Damian Szarwas. Drugie miejsce zajęła Antonina Gogół z klasy VIIIb. Trzecia nagroda powędrowała do Mai Siejki (kl. VIIIa), wyróżnienie natomiast odebrała Hanna Rudnicka (kl. VIb).
Nagrodzeni uczniowie otrzymali dyplomy oraz karty upominkowe empik ufundowane przez Gminną Bibliotekę Publiczną w Teresinie, za co z całego serca dziękujemy pani dyrektor Aleksandrze Starus. Nagrody zwycięzcom wręczyła wicedyrektor szkoły pani Joanna Pąk.
Hanna Głuchowska
Tomasz Daczko
Robert Jędrzejewski
pełny artykuł wraz ze zdjęciami https://www.teresin.pl/2024/03/lamali-sobie-jezyki-z-okazji-miedzynarodowego-dnia-jezyka-ojczystego/
Dodamy od siebie, że nagrody ufundowane przez Gminną Bibliotekę Publiczną dla zwycięzców, w postaci kart upominkowych do popularnej sieci księgarni empik, były nie tylko wyrazem uznania dla osiągnięć uczniów, ale także zachętą do dalszego rozwijania umiejętności językowych poprzez lekturę. Dzięki naszemu wsparciu uczniowie mieli okazję doświadczyć nie tylko wyzwania konkursowego, ale także otrzymać konkretne nagrody, które zachęcają do dalszego pogłębiania swoich zainteresowań literackich. Partnerstwo między szkołą a biblioteką jest przykładem owocnej współpracy instytucji edukacyjnych i kulturalnych, które prowadzą do zacieśnienia więzi społeczności lokalnej oraz wspierają rozwój intelektualny i kulturowy jej mieszkańców.
Aleksandra Starus